Åsa Lindestams blogg: Undrar om Norrland är del av hela landet?

söndag 29 mars 2009

Undrar om Norrland är del av hela landet?

Nye ÖBn Sverker Göransson ger en intervju i SvD där han säger att övningar kommer att vara i hela landet. Självklart syftar han på försvaret, men jag undrar...här där jag bor finns inget kvar, förutom Hemvärnet, ca 20 killar i Gävle som håller till bredvid högskolan. Men det är allt. Inte minsta byggnad för övrigt som kan tyda på försvar.
Samtidigt känner inte jag mig hotad av nån yttre fiende heller. Men det är inte därför som Sverker Göransson vill ha övningar i hela landet: Det är för att locka till sig den bästa personalen. Och det kan jag förstå! Hans oro är starkt befogad - hur ska våra killar och tjejer (för jag utgår från att vi i fortsättningen kommer att ha båda könen representerade i mer jämna siffor än 96-4) känna lust till att bli yrkessoldat när de bara ser såna på TV-spelen? Och den råa miljö som TV-spelen visar appelerar väl knappast på "de bästa" ur varje kull?
Det här blir en svår uppgift, en knäckfråga, hur vi ska få tillräckligt antal soldater i landet.
Danmark har svåra problem, de har haft ett sånt här system rätt länge och ser nu stora vakanser. Hur lång tid dröjer det innan vi sitter i samma fälla?
ÖB Sverker Göransson inser att han står inför näst intill oöverstigliga problem.

Inga kommentarer: