Åsa Lindestams blogg: Bildt och kvinnorna

torsdag 15 oktober 2009

Bildt och kvinnorna

Vilken pusselbit som Organisationen Kvinna till kvinna levererade idag: Carl Bildt är inte intresserad av kvinnor och deras rättigheter!

Egentligen var det väl inte meningen att jag skulle jobba så hårt med kvinnofrågor, men med tanke på vad Bildt och alla andra gubbs gör så insåg jag för länge sen att det var min skyldighet.
Jag har lyft frågan några gånger i EUnämnden och jag har jobbat för att kvinnors situation i de länder där vi är med soldater. Jag har belyst frågan om hur vi ska vinna freden, nu senast i UNT i helgen som var där jag säger att krig kan vinnas med militär men freden kan bara vinnas med civila metoder och där har även kvinnor en stor plats i solen.

Bildt har inte med ett ord eller en rad tagit upp kvinnor och deras situation på någon av alla hans besök i andra länder. Organisationen Kvinna till kvinna har läst alla hans bloggar och alla tal och insett att detta lyser med sin frånvaro. Visst inser man då att det är därför som deras parti känns så grabbigt också, när tjejer nekas inträde och de viktiga frågorna inte får plats.

Hörde även i Moldvien när jag besökte parlamentarikerna att de sa att de tillsatte poster "efter kompetens" vilket skulle rättfärdiga att deras regering bestod av en kvinna o en mängd män. Jag var förutseende att åka dit innan Bildt anlände. (Igår smällde en bomb i centrala Chisinau och ett 40-tal personer sårades.)

Men om alla är lika så lyft bara en viss sorts frågor. Är det därför det inte går så bra för Sverige nu? Vi ligger ju efter i allt snart, arbetslöshet, för att inte tala om ungdomsarbetslöshet där vi är sämst i Europa. Mer blandade grupper ger bättre resultat så därför har jag ett budskap till Bildt: Lyft kvinnofrågor så får du en mer nyanserad bild över verkligheten för fler människor! Då kan freden ta stora kliv in på banan!


Intressant att läsa: SR, Bildts blogg om Moldavien

Inga kommentarer: