Åsa Lindestams blogg: Afghanistans val?

måndag 2 november 2009

Afghanistans val?

Jag var en av dem som önskade att president Karzai skulle få över 50% av rösterna i förra valet. Inte för att jag stödjer honom speciellt för hans goda idéer, utan för att Afghanistan behövde en regering som var vald med majoritet av folket och hade legitimitet att styra.

Så blev det inte...och deras lag är glasklar: får ingen 50% av rösterna blir det en valomgång till.

Jag tänker mig detta land med dess geografi, vägar som inte finns, berg som sticker upp och är skyhöga, den kalla vintern på väg och snön i faggorna. Jag höll verkligen tummarna...
Nu har motkandidatern Abdullah dragit tillbaka sin kandidatur. Det försvagar Karzai ytterligare.

Stackars folk som försöker leva och bo i detta land, fyllt av oro och elände för de civila. Jag önskar att läget lugnade ner sig, att flickorna fick gå i skola också likväl som pojkarna, att det skulle finnas mat åt alla och framförallt: vatten till befolkningen. Till och med det saknas.

Hur ska detta sluta?

Inga kommentarer: