Åsa Lindestams blogg: Krogmomsen löser inga problem

tisdag 13 september 2011

Krogmomsen löser inga problem











I en debattartikel idag i Söderhamnskuriren argumenterar jag emot krogmomsen som kostar enorma summor av utebliven skatt för att vi ska äta lite billigare på krogen och som regeringen tror: få mer ungdomar i arbete.

Om man delar 4,7 miljarder med deras tro på 10 000 jobb blir det enorma summor per jobb!

Hur tänker de? Eller tänker de inte alls?

I dagsläget har jag en kommentar och den håller med mig!

4 kommentarer:

kriesse sa...

Ni Socialdemokrater måste sluta missbruka ordet "subvention". Alla som får betala mindre skatt anser ni vara "subventionerade".

Monstermaster sa...

Det säger sig självt att om det blir billigare att äta ute så kommer fler att göra det och det innebär att krogarna behöver anställa fler.

Hur svår kan den ekvationen vara för er sossar?
Det gäller all skatt.
Ni tycks tro att om man dubblar skatten får man dubbelt med skatteintäkter. Det fungerar inte så. Det gäller att ha en balans dock, och idag är skatterna generellt alldeles för höga.

Jag till exempel, hanldar på nätet för att slippa svensk skatt. Den är för hög.
Jag väljer att betala skatt i ett annat land eftersom den är mycket lägre. Jag betalar gärna skatt, men inga 40% som skulle vara fallet om jag skattade i Sverige...

Henrik sa...

Dessutom, när ska ni lära er grundläggande mikroekonomisk teori? Den säger odiskutabelt att tar man ut en krona i skatt försvinner MER än en krona från marknaden. Lär er det!

jan-olov sa...

Tycker att Åsa definitivt har en poäng.Det är låg verkningsgrad på 4,7 miljarder .
Jag anser vi bör lägga det på kvalificerad utbildning istället ty problemet är ju att få tag på tillräckligt kvalificerad arbetskraft för att matcha vakanser .
Gärna också en fond för risk kapital för lovande produkter/tjänstelanseringar.

Vi skall konkurrera med högteknologi enl min mening det är där jobben skall komma.