Åsa Lindestams blogg: Rakel dyrt för polisen

måndag 21 maj 2012

Rakel dyrt för polisen

skriver Dagens Samhälle, en tidning för kommun- och landstingspolitiker.
Ja, det är sant!
Och det är till och med värre: Jag ställde frågan till vår nye försvarsminister Karin Enström (M) häromveckan och fick svar.
Frågan var: Går försäljningen enligt plan så att hela Sverige har nödvändig täckning genom Rakel?
Hon svarade: "Infrastrukturen har färdigställts, utbyggnad är inom givna ramar både vad gäller tid och pengar. Det täcker 95% av Sveriges yta.
Dock är anslutningsgraden fortfarande lägre än förväntat., ekonomin går med underskott"
Undrar hur det kan vara inom ram budgetmässigt o ändå underskott?

Det som oroar mig är att de köpande "blåljusmyndigheterna" nu ilsknar till, prislistan har radikalt förändrats till det sämre och många backar nu. MSB som fått uppdrag att sälja till alla är ingen försäljarorganisation.

Den tanke som var förfelas: alla skulle ha tillgång till Rakel, alla skulle kunna kommunicera, alla skulle kunna ha kontakt med varandra vid behov. Nu köper vissa myndigheter minimalt med handhållna enheter, vilket gör allt dyrare.

Och vad händer vid en stor, en jättestor olycka? Hur klarar vi kommunikationen om vi ställd inför detta? Det återstår att se....måtte det inte hända!

1 kommentar:

Unknown sa...

Lån erbjuda FAST och ärlig
Hej!
Jag medger krediter för människor i ekonomiskt misslyckande.
Mitt erbjudande är begränsat till 500 000 euro och räntan är 2,85%.
Efter min hjälp, jag ger en maximal löptid på 25 år.
Har faktiskt varit i ekonomiskt behov, kontakta mig för en trevlig bort att få hjälp financière.marta.monika.idec@gmail.com