Åsa Lindestams blogg: Efter valet i Vitryssland

fredag 5 oktober 2012

Efter valet i Vitryssland

Så här med backspegeln påkopplad undrar jag om oppositionen i Vitryssland är tillfreds med sin bojkott? Kan det vara så att de inte orkar längre?

Enligt uppgift har en politisk fånge frigetts.

Jag läser hemska historier i Newsweek om sofistikerad tortyr av de 14 politiska fångar som fortfarande sitter inlåsta.
Stående naken i timmar i iskall cell försöker man tvinga till samarbete.
En kvinnlig fd fånge berättar om grov misshandel och hur hon sedan tvingats sova på golvet i kall cell i veckor med blodet rinnande ur båda öronen.

Hur ska de orka?

På väg mot Albanien och OSSEs höstmöte förbereder jag mig och läser rapporter. Valet i Georgien blev mindre våldsamt än vi trott, landet ska byta ledare vilket tyder på att landet går mot en något ökande demokrati. Fast visst finns det farhågor.

Väl framme möts jag av värme. Så här skulle vi haft det i Sverige under sommaren. Höga berg omger flygplatsen, jag skulle vilja knäppa kort men gruppen blir föst iväg till en varm buss där vi blir sittande för att invänta andra, förmodligen.

Inga kommentarer: