Åsa Lindestams blogg: Tufft val eller förutsägbart?

fredag 15 februari 2013

Tufft val eller förutsägbart?

Just nu är jag i Armenien för att valövervaka presidentvalet.

En presidentkandidat blev skjuten, inte livshotande men ändå allvarligt. En matstrejkar för han tycker att det är för stor korruption. En tredje säger att han inte tänker rösta, inte ens på sig själv.
Vad är det som händer?

Presidenten, den sittande Sargsyan, har i valundersökningar fått drygt 60%. Han värsta motkandidat ligger strax över 20%, de övriga 5 kandidaterna har litet röstantal.
Förra valet var det våldsamma protester. Det infördes undantagstillstånd under en period. Man hade sett röstköp, röstlängderna var fel (flera namn bodde inte kvar eller fanns inte i livet)
Sen dess har vallagen skrivits om men inte riktigt blivit var mans egendom ännu. Det är inte så lätt att nå ut med information.

När jag passerade genom staden såg jag en enda valaffisch. Taxichauffören sa att det var nån enstaka debatt på TV men ingen riktig fart. Han skulle i alla fall gå och rösta på måndag, han hade alltid gjort det så han ansåg att det var viktigt. "Det är mitt land och då måste jag ta ansvar" sa han.

Rösträttsåldern är 18 år, det är 2.5 miljoner registrerade röstberättigade nu men landet har bara 3 miljoner innevånare. Och man får inte rösta från utlandet...

Vi i OSSE PA är 19 anmälda parlamentariker som flugit in, Europarådet har också ett gäng här.
Imorgon bitti får jag träffa dem! Sen utbildas vi i två dagar innan vi far ut till olika områden.

Jag ska vara i utkanten av Yerevan....

tänkte lägga till en artikel från SvD igår som jag läste innan jag somnade om kulturens stora kraft och hur vi behandlar personer som upplever sig hotade till livet för detta. Men den verkar inte finnas på nätet...synd, den var läsvärd!

Inga kommentarer: